woensdag 14 december 2016

Maj

Ik leef al even in het hoofd van Maj, de Zweedse huisvrouw uit het tweede boek van Kristina Sandberg dat in het Nederlands werd vertaald als Zorgen voor het gezin. Vorig jaar verscheen het als eerste vertaalde boek: Leven tegen elke prijs, dat vreemd genoeg het derde deel van de trilogie bleek. Ik lees dus van achter naar voor, en soms moet ik zoeken naar hoe-het-ook-al-weer-zat.


Ik voel de angst van Maj voor het leven. Angst voor gezichtsverlies. Angst de controle kwijt te raken. Angst voor de oorlog. Weerstand tegen het dagelijks leven, alleen met een baby en een kleuter die haar geheel en al opslokken. De kortstondige vreugde van het koken en bakken, waardoor ze even het gevoel heeft grip te hebben op de dingen die haar dreigen te ontglippen. Schuld en schaamte vanwege haar aan alcohol verslaafde, veel oudere echtgenoot. Verdriet om haar moeder die overlijdt zonder Majs dochter te hebben gezien. Verdriet dat niet boven mag komen en snel wordt weggedrukt als het toch zomaar oppiept.


Ik probeer de sinaasappel zo langzaam mogelijk te eten. Laat mij wiegen op de cadans van de woorden. Laat mij verleiden tot nog een bladzijde, en nog een.
En kijk uit naar deel drie, dat eigenlijk deel een is, en hopelijk in 2017 verschijnt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten