zaterdag 24 december 2016

Overzicht



Ik mag graag lijstjes maken. Orde en netheid moet er zijn in deze wereld vol chaos schreef ik op mijn zestiende al in de agenda van penvriendin E. Een waarheid als een koe, die uiteraard nooit werkelijkheid zal worden.
Dus tracht ik de chaos te vangen en te ordenen in lijstjes. Boodschappenlijstjes, lijstjes van dingen die ik mag/kan/wil/moet doen in het weekend, lijstjes van boeken die ik heb gelezen en nog wil lezen, lijstjes van breiwerkjes die ik heb gemaakt en lijstjes van wolletjes die er nog liggen om opgebreid te worden. Lijstjes van dingen die geregeld moeten worden. Lijstjes van onderwerpen om over te schrijven. Op mijn werk een lijstje van de Wekelijkse taken en een lijstje van de Overige zaken die spelen en opgelost moeten worden.



Afvinken is fijn: soms lucht het op, soms geeft het een diepe bevrediging. Doorschuiven naar een volgend lijstje voelt als een zwaktebod.
Het weggooien van een lijstje is het summum. Uit het hoofd, en dan ook nog uit het zicht. En heel soms belandt zo'n lijstje niet in de prullenbak, maar in een collage.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten