zaterdag 4 november 2017

Te vroeg


Het zit diep in de genen, de angst om te laat te komen. Liever een half uur te vroeg dan twee minuten na de afgesproken tijd. Ik herinner mij de vele rondjes die we liepen als we bijtijds de tram uitstapten op de Johan Huizingalaan wanneer we naar de tandarts moesten. Omdat het een vertrouwd adres was gingen we nog jaren met het openbaar vervoer vanuit Amsterdam-Noord naar het Overtoomse Veld, waar we gewoond hadden.


Hoe ouder ik word, hoe minder mensen in mijn omgeving de norm om op tijd te komen blijken te hanteren. Het hoeft niet meer, geloof ik. Toen ik nog geen auto reed verwonderde ik mij al over collega's die zonder blikken of blozen drie kwartier te laat binnen kwamen op het werk, want file, terwijl mijn regenpak hing uit te druppen en ik al een aardig eindje op streek was.
Inmiddels begrijp ik het leed dat file heet, maar het lukt nog steeds niet om ergens zonder schroom te laat te komen. Dan maar liever bijtijds, al levert het soms verbaasde blikken op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten